Oszustwa na policjanta i pracownika poczty Zadbaj o bliskich
Szczegóły zdarzenia
W naszym mieście odnotowano próbę wyłudzenia danych i pieniędzy, w której sprawcy podszywali się pod pracownika banku, pracownika poczty oraz policjanta. 73‑letnia mieszkanka otrzymała rano telefon z informacją o rzekomych nieodebranych listach poleconych i instrukcję, by udać się na pocztę. Po południu zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta i sugerował, że kobieta mogła paść ofiarą przestępstwa internetowego. Seniorka skonsultowała się z synową, która rozpoznała próbę oszustwa i przerwała rozmowę. Dzięki szybkiej reakcji rodziny doszło jedynie do zgłoszenia policji, bez strat finansowych.
Jak działają oszuści
- Udają pracowników instytucji zaufania publicznego, np. poczty, banku lub policji.
- Zbierają dane osobowe i adresowe, a następnie wzywają do przekazania pieniędzy lub podania dostępu do konta.
- Stosują presję czasu i sugestię, że sprawę prowadzi policja.
Policjanci nie żądają od nikogo pieniędzy ani nie informują o prowadzonych działaniach telefonicznie Policja
Porady i środki ostrożności
- Nie przekazuj pieniędzy obcym i nie zostawiaj ich w wyznaczonych miejscach.
- Nie wykonuj natychmiast przelewu na wskazane konto ani nie korzystaj z szybkich przelewów pod presją.
- Weryfikuj informacje telefonicznie w rozmowie ze znajomymi lub rodziną.
- W razie podejrzeń zakończ rozmowę i zadzwoń na numer 112 lub na najbliższy komisariat.
- Poradź się sąsiada, bliskich lub policjanta przed podjęciem decyzji o wypłacie lub przekazaniu środków.
Policja przypomina, że świadomość społeczna rośnie, ale przestępcy modyfikują metody działania. Rozmawiajmy z seniorami i przypominajmy im zasady bezpieczeństwa finansowego.
źródło informacji: KMP w Jastrzębiu Zdroju / policja.pl









