GDDKiA za 30 mln zł poprawiła bezpieczeństwo przy drogach
Jak przekazał w środę rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, większość tych prac została już wykonana; część jest jeszcze w trakcie odbiorów. „Co najważniejsze, efekt został osiągnięty. Doświetlenie przejść dla pieszych i zabudowa stref przejściowych w znaczący sposób wpływają na postrzeganie pieszych” - zaznaczył Prusak.
Był to efekt przeprowadzonego w drugiej połowie ub. roku i podzielonego na siedem części przetargu, obejmującego doświetlenie przejść dla pieszych w 314 miejscach na drogach krajowych w woj. śląskim. Jego celem było dostosowanie wszystkich przejść dla pieszych, którymi zarządza katowicki oddział GDDKiA, do oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa.
Prace obejmowały doświetlenie przejść dla pieszych z korektą oznakowania pionowego i poziomego oraz - w kilku lokalizacjach - budową dojść do przejść dla pieszych lub chodników. Tam, gdzie było to potrzebne, przed przejściami dla pieszych zabudowano tzw. kostkę integracyjną (z charakterystycznymi wypustkami).
Zamówienie dotyczyło prac m.in. na drodze krajowej nr 1 w Kobiórze i Goczałkowicach, na DK11 w Sierakowie Śląskim, Molnej oraz Ciasnej, na DK40 w Łanach, Niewieszach i Bycinie, na DK43 w Krzepicach, Gruszewni, Libidzy i Kłobucku oraz na DK44 w Mikołowie i Bieruniu (tam w 24 miejscach).
Ponadto zamawiano doświetlenie przejść na DK46 w 12 miejscowościach, na DK52 w 4 miejscowościach, na DK78 w Tarnowskich Górach, na DK81 w Pawłowicach, Zbytkowie, Łaziskach Górnych, Drogomyślu, Ochabach, Mikołowie, Orzeszu i Bąkowie, na DK91, w Witkowicach, Rędzinach, Rudnikach i Kłomnicach oraz na DK94 w Sławkowie i w Czeladzi.
Kolejne prace dotyczyły przejść w rejonie węzłów i zjazdów na autostradach i drogach ekspresowych: przy A1 w Zabrzu, Żorach, Świerklanach, Bełku, Bytomiu, Knurowie oraz Mszanie, przy A4 w Gliwicach, Rudzie Śląskiej oraz Katowicach, przy S1 w Lalikach, Wilkowicach, Łodygowicach oraz w Bielsku-Białej, przy S52 w Świętoszówce, Bielsku-Białej, Pogórzu, Cieszynie i Jasienicy oraz przy S86 w Sosnowcu i w Katowicach.
Niezależnie od umów na doświetlenie przejść, w sześć miesięcy, za niemal 750 tys. zł, powstała sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 81 (tzw. wiślanki) z ul. Wiślańską w Skoczowie. Sygnalizacja ta działa od lutego br.
Wykonana została też inwestycja przy drodze nr 45 pod Raciborzem, między Roszkowem i Tworkowem. Za blisko 2,8 mln zł wykonano tam nowe sygnalizacje świetlne i chodniki. Inwestycja zakończyła się w czerwcu br.
Od maja br. trwa przebudowa skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu drogi nr 94 z ul. Okradzionowską w Sławkowie. Termin wykonania wartych ponad 7,7 mln zł prac przypada w grudniu br. Na tym jednym z mniej bezpiecznych miejsc w ciągu DK94 przebudowana zostanie geometria skrzyżowania i wykonana sygnalizacja świetlna.
Są to kolejne inwestycje rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) na lata 2021-24, dzięki którym zyskać mają szczególnie niechronieni użytkownicy dróg: piesi i rowerzyści. Od inauguracji programu w 2021 r. do ubiegłorocznych zamówień katowicki oddział GDDKiA poprawił za blisko 23 mln zł bezpieczeństwo na 260 przejściach dla pieszych.(PAP)
mtb/ drag/